اگر به دنبال توسعه كسب و كار خود در شبكه هاي اجتماعي هستيد و مي خواهيد در شبكه هاي اجتماعي صفحه يا پروفايلي براي كسب و كار خود ايجاد كنيد و به تبليغ شركت يا كار خود بپردازيد، بايد نكاتي را درباره شبكه هاي اجتماعي بدانيد تا مسير موفقيت خود را هموار كرده و به سرعت به هدف خود برسيد.
امروزه شبكه هاي اجتماعي جزء جدا نشدني زندگي مردم شده اند و بسياري از افراد جامعه از آنها استفاده مي كنند، به همين علت فعاليت در شبكه هاي اجتماعي براي رونق و تبليغ شركت يا كسب و كار خود يك راه بسيار آسان، تاثير گذار و بدون نياز به سرمايه و هزينه است.
فيسبوك (facebook)
فيسبوك از پر جمعيت ترين و بهترين شبكه هاي اجتماعي دنيا به شمار مي رود و به همين علت فعاليت و پيشرفت در آن براي كسب و كار شما تاثير مثبتي خواهد گذاشت. فيسبوك به راحتي بر روي هر دستگاه، با سيستم عامل هاي مختلف قابل نصب و اجرا مي باشد و شما در آن مي توانيد با ديگر كاربران آن ارتباط داشته باشيد.
اما فيسبوك داراي ايراداتي مانند حريم خصوصي، طولاني بودن زمان تشكيل كمپين هاي بازاريابي است و روز به روز به سمت تبليغات محوري پيس مي رود. چنانچه به دنبال توسعه و تبليغ كسب و كار خود در شبكه هاي اجتماعي، به ويژه فيسبوك هستيد براي پيشرفت سريعتر بايد نكات زير را رعايت كنيد.
- هر روز حداقل 5 پست از كساني كه آن ها را دنبال مي كنيد را لايك كنيد
- روزانه با 2 نفر از افراد شبكه خود ارتباط داشته باشيد
- روزانه در ارتباط با كسب و كار يا شركت خود 2 پست انتشار دهيد
- در پست هاي خود گزينه فراخوان را اعمال كنيد
- هشتگ ها را جدي بگيريد و از آن ها در پست هاي خود استفاده كنيد
توييتر (twitter)
توييتر يكي از شبكه هاي اجتماعي است كه كاربران زيادي در دنيا دارد. قابليت نصب و اجراي آسان، اشاره مستقيم به هدف مطلب، استفاده آسان از هشتگ ها و جست و جوي افراد با استفاده از هشتگ ها را مي توان از مزيت هاي توييتر نام برد.
با اين حال توييتر براي نمايش محتوا هاي تصويري مناسب نمي باشد و در اين زمينه، در بين ساير شبكه هاي اجتماعي رتبه پايين تري دارد اما اگر تصميم به استفاده از توييتر داريد با رعايت نكات زير سريع تر به اهداف خود مي رسيد.
- در ارتباط با كسب و كار خود و مسائل اجتماعي هر روز 3 توييت داشته باشيد.
- در توييت هاي خود از هشتگ ها حتما استفاده كنيد تا در روند ها حضور داشته باشيد.
- روزانه حداقل 2 توييت بازنشر كنيد.
- هر روز افراد جديدي را فالو كنيد (روزانه حداقل 10 نفر)
- براي توييت هاي موجود كامنت گذاري كنيد (حداقل 3 توييت موجود)
لينكدين (linkedin)
لينكدين از جمله شبكه هاي اجتماعي در دنيا است كه به منظور اشتراك گذاري دانش و تجربيات كاري و كسب و كار ايجاد شده و به كاربران خود امكان ارتباط با ساير كاربران و ايجاد شبكه ارتباط سازماني را مي دهد.
لينكدين در رابطه با محتواي تبليغاتي ضعيف عمل مي كند و كاربران لينكدين محتوا هاي تبليغاتي را نامرتبط و نامناسب در نظر مي گيرند. اما اگر قصد استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي توسعه و تبليغ كسب و كار خود را داريد، لينكدين از بهترين گزينه ها براي اين كار است.
- هر هفته با 3 الي 5 كاربر جديدي كانكت شويد.
- پروفايل هاي شركتي و كسب و كار را فالو كنيد (در هفته حداقل 3 شركت)
- هر هفته بين 1 تا 2 بار، از افراد شبكه خود بخواهيد تا شما را توصيه كنند
- همه پست هاي بلاگ خود را در قسمت نيوزفيد بازنشر دهيد
- در هنگام گذاشتن پست در مورد كسب و كار خود حتما گزينه بازنشر را در پست مربوطه اعمال كنيد
اينستاگرام (Instagram)
اينستاگرام نيز از شبكه هاي اجتماعي جديدي در دنيا است كه سرعت رشد بسيار بالايي دارد و هر روز كاربران جديدي به آن اضافه مي شود، در ايران اينستاگرام بسيار پر طرفدار است و جمعيت زيادي از ايراني ها در آن عضو هستند.
اينستاگرام براي بارگذاري محتوا هايي مانند عكس و ويدئو، يكي از بهترين شبكه هاي اجتماعي در دنيا است؛ اما از مهم ترين ايرادات آن مي توان به اجرا نشدن لينك ها در كپشن و همچنين قابليت يكپارچه سازي محدود اشاره كرد. اگر قصد استفاده از اينستاگرام براي توسعه و تبليغ كسب و كار خود داريد از نكات زير براي رشد و پيشرفت سريع تر خود استفاده كنيد
- روزانه يك عكس يا ويدئو جديد پست كنيد.
- در كپشن يا توضيحات پست خود از هشتگ هاي مرتبط استفاده كنيد.
- هر روز حداقل 10 كاربر جديد را فالو كنيد.
- براي پست هاي افرادي كه شما آن ها را فالو كرده ايد كامنت بگذاريد. (حداقل 5 مورد)
- هر روز 20 تا 30 پست از كاربران ديگر را لايك كنيد.
- در پست هاي خود سعي كنيد از لوكيشن استفاده كنيد.
- براي پست هاي خود در اينستاگرام از ديگر شبكه هاي اجتماعي لينك بدهيد.
گوگل پلاس (google plus)
گوگل پلاس توسط شركت گوگل به منظور رقابت با فيسبوك طراحي و توليد شده است به همين علت بسيار شبيه به فيسبوك است. گوگل پلاس از جمله شبكه هاي اجتماعي تاثير گذار روي سايت است. استفاده از گوگل پلاس بسيار ساده و راحت، همچنين با ساير پلتفرم هاي گوگل مانند جميل و گوگل داك يكپارچه است.
مهم ترين مزيت داشتن پروفايل گوگل پلاس، تاثير گذاري بسيار زياد آن بر روي سئو سايت است. به همين علت بسياري از مديران سايت از گوگل پلاس براي افزايش سئو سايت خود استفاده مي كنند؛ اما داراي معايبي مانند كمبود تعداد كاربران، غير مجاز بودن مسابقات و كمپين ها است. با رعايت نكات زير شما مي توانيد سرعت پيشرفت خود در گوگل پلاس را بيشتر كنيد.
- روزانه حداقل 5 كاربر جديد را فالو كنيد.
- روزانه 2 پست جديد و مرتبط با كسب و كار خود منتشر كنيد.
- از قسمت هنگ اوت گوگل پلاس هر هفته يك پرسش وپاسخ درباره كسب و كار خود ايجاد كنيد.
- براي پست هاي خود موضوعات خوبي انتخاب كنيد، همچنين از تگ ها در موارد استفاده كنيد.
- فالوور هاي خود را در صورت امكان دسته بندي كنيد.
تلگرام (telegram)
تلگرام يكي از شبكه هاي اجتماعي است كه در ايران بسيار استفاده مي شود. نصب و استفاده از تلگرام كار دشواري نيست و در سيستم عامل هاي مختلف قابل اجرا مي باشد.
از مزاياي تلگرام مي توان به امكان ارتباط با ساير كاربران به صورت خصوصي و عمومي، امكان اشتراك گذاري محتوا هاي تصويري، صوتي، ويدئو، فايل، متن وجود دارد و همچنين حريم خصوصي در تلگرام بسيار قوي است، طوري كه تلگرام در زمينه حريم خصوصي جزء بهترين شبكه هاي اجتماعي است.
با رعايت نكات زير شما مي توانيد كسب و كار خود را در تلگرام با سرعت بيشتري توسعه و تبليغ كنيد.
- يك كانال ايجاد كرده و روزانه 3 تا 5 محتواي مرتبط با حوزه كسب و كار خود را در آن به اشتراك بگذاريد.
- كانال هاي مرتبط با كسب و كار خود را پيدا كرده و هر هفته 2 بار به تبادل محتوا و تبليغ يكديگر بپردازيد.
- محتوا هاي اشتراك گذاشته شده خود را با هشتگ گذاري دسته بندي كنيد.
- به حوادث و رويداد هاي اجتماعي احترام بگذاريد.
- از دكمه فراخوان در پست هاي خود استفاده كنيد و به سايت و ديگر شبكه هاي اجتماعي خود لينك دهيد.